Senior project / solution architect

Logo van provincie utrecht met links een gedetailleerd wapen en rechts de naam "provincie utrecht" naast twee rode vierkantjes.

Aanvraagnummer: 3605
Organisatie: Provincie Utrecht
Locatie: Provincie Utrecht
Uren per week: 32-36 uur
Tarief: €125 per uur
Regio: Utrecht
Startdatum: 06-10-2024
Optie tot verlenging: 2 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 10-09-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Opdracht
Domein specifieke IT-oplossingen landen en/of maken veelal gebruik van de generieke IT-voorzieningen welke door het team Informatisering & Automatisering (IEA), onderdeel van domein BIO, beschikbaar worden gesteld. Als projectarchitect ben jij een belangrijke schakel tussen interne projecten en het team IEA om een ontwerp te realiseren op basis van in het project onderkende functionele eisen. Het door jouw gemaakte ontwerp van de specifieke oplossing is naadloos in te passen op de generieke IT-voorzieningen van team IEA. Om tot het ontwerp te komen stem je hiertoe met verschillende stakeholders af, zodat de oplossing breed gedragen en toekomst vast zal zijn. Vanwege het bijdragen aan de uiteindelijke oplossing wordt projectarchitect ook wel solutionarchitect genoemd, maar je maakt dus wel onderdeel uit van een projectteam. Binnen IEA bevinden zich verder concernarchitecten die de kaders uitzetten voor het werken onder architectuur, de overall architectuur vastleggen en adviserend acteren op (voorgenomen) veranderingen.

Leveranciers met de nieuwste technieken kunnen je bijstaan met hun innovaties die wachten op jouw toepassing ervan. Hogescholen en universiteiten kunnen bijdragen met onderzoek naar nieuwe methoden en technieken om met jou samen te werken in experimenten en ongebaande paden te verkennen.

Als projectarchitect leg je de innovatieve oplossingen doorgaans eerst op hoofdlijnen vast in een Globale Architectuur Schets (GAS). In een later stadium, wanneer de oplossing meer concreet wordt met leverancier en product-/dienstkeuze, volgt uit jouw hand een Project Start Architectuur (PSA). Soms moet lopende het project de oplossing bijgesteld worden. Daarom wordt bij oplevering van het project de actuele architectuur ‘naar waarheid’ in een Project Eind Architectuur (PEA) beschreven. Bij dit alles houd je natuurlijk rekening met bestaande architecturen, de kaders daarvoor zoals architectuurprincipes en standaarden, toekomstvisies, informatieveiligheid en privacy. Je checkt je ontwerp met de concernarchitecten (enterprise, business, applicatie, data, technologie, security en privacy) en je bewaakt en verifieert de juiste implementatie hiervan.

Wat ga jij doen?
Je wordt een belangrijke schakel in de (door)ontwikkeling van de applicatie architectuur van onze organisatie. Architectuur heeft veel meerwaarde voor de Provincie Utrecht omdat het samenhang brengt in allerlei ontwikkelingen:

  • Het worden van een ‘data gedreven provincie’ (datakwaliteit, gegevensmodellering);
  • Opgave gericht werken om bestuurlijke doelen te verwezenlijken;
  • Innovatie projecten en toepassingen waaronder sensordata (‘Snuffelfiets’);
  • Het voorop blijven lopen in sterke punten zoals Geo/GIS;
  • Een doel- en servicegerichte dienstverlening die ook daadwerkelijk zo wordt ervaren door inwoners en (keten) partners van de Provincie Utrecht.

De architectuurorganisatie dient zich nog verder te ontwikkelen. Hiervoor is een grote dosis doorzettingsvermogen nodig. Architectuur ‘doen we er niet even bij’ en staat niet op zich. Het gaat om business én IT, businessdomeinen én I&A, informatiemanagement én architectuur. Dit doen we samen met een diversiteit aan stakeholders uit de gehele  organisatie. Een uitdaging die vraagt om architecten met de juiste competenties en ervaring. In jouw geval in de applicatie architectuurrol.  Dit doe je samen in een team met de Enterprise architect, IT-architect en informatie-architect.

Wat verwachten wij?
In jouw rol als applicatie/solution architect ben je verantwoordelijk voor de applicatie architectuur, en samen met je collega architecten voor de totale architectuur. Vaak ben je onderdeel van een team dat zich richt op een actueel onderwerp zoals het digitale stelsel voor de Omgevingswet, informatieveiligheid of SharePoint implementatie. Jij geeft inzicht in zowel de huidige situatie als de gewenste situatie binnen de applicatie laag. Je levert een stevige bijdrage aan de verdere professionalisering van onze applicatie architectuur. Als gesprekspartner van bijvoorbeeld managers, informatiemanagers en collega architecten ben jij het gezicht van I&A voor de applicatie architectuur.

Vereisten / Kock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Aantoonbare werkervaring met de Wet open overheid;
3. Aantoonbare werkervaring met projectmanagement technieken Prince-2 en Agile/Scrum;
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectarchitect met architectuurmethoden en technieken TOGAF en ArchiMate;

Gunningscriteria
5. Een afgeronde opleiding op minimaal wo niveau; (20 punten)
6. Aantoonbare werkervaring met modelleren in Archimate en BPMN; (40 punten)
7. Aantoonbare kennis van bedrijfsprocessen, informatievoorziening, applicatielandschap, technische infrastructuur, informatieveiligheid en privacy (maak alle duidelijk aantoonbaar in het cv. (40 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  1. Organisatiebewust

De aangeboden kandidaat is in staat om op verschillende niveaus gesprekspartner te zijn in de organisatie. Hierbij heeft hij de organisatiedoelen helder voor ogen en weet deze te verbinden aan de programmaopdracht. Zo creëert de kandidaat dragvlak voor de verandering.

  1. Besluitvaardig

De aangeboden kandidaat is in staat om op basis van input vanuit verschillende hoeken een weloverwogen koers uit te zetten en besluiten te nemen dan wel gemotiveerd voor te leggen aan het daartoe bevoegde management.

  1. Communicatief

De aangeboden kandidaat is sterk in zijn eigen communicatie maar is ook actief luisterend naar alle stakeholders. Zo worden kansen geïdentificeerd, zorgen of belemmeringen geadresseerd en risico’s helder geïnventariseerd.

Uit het cv blijkt duidelijk dat de kandidaat over bovengenoemde competenties beschikt.

Functiewensen (gespreksronde) 

  1. Persoonlijke eigenschappen 200/100/50/0 
  2. Je hebt een proactieve werkhouding 
  3. Je bent kwaliteits- en resultaatgericht 
  4. Je bent flexibel 
  5. Je zoekt de verbinding met de gebruikers, de leveranciers en je collega’s 

 

  1. Vaardigheden                                200/100/50/0 
  2. Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift 
  3. Je hebt goede onderhandelingsvaardigheden en bent gewend om doelgericht te blijven tijdens (politiek) beladen situaties 
  4. Je hebt overtuigingskracht 
  5. Je bent analytisch sterk 

 

  1. Kennis                                                300/200/100/0 
  2. Ervaring met project-/solutionarchitectuur in een soortgelijke functie of rol binnen een provincie
  3. Aantoonbare kennis en ervaring met de Wet open overheid;
  4. Aantoonbare kennis en ervaring met provincies en hun bestuurlijke besluitvormingsproces;

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling Offertes op minimumeisen
De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. De controle van de Offerte vindt plaats op daadwerkelijke inhoud en naar waarheid, hierbij kan eventueel ook contact gezocht worden met derden. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. De Offertes die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) Offertes die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde “selectiecriteria te beoordelen in Stap 2”. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige Offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria.

- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Alle overige Inschrijvers worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.

Tarief
Voor deze opdracht geldt een indicatief uurtarief van € 125,00 (all-in) exclusief BTW.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja, gedeeltelijk

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden op een later moment gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.