Aanvraagnummer: 7196
Organisatie: Kadaster
Locatie: Kadaster
Uren per week: 32-36
Tarief: €135 per uur
Duur van de opdracht: 1 jaar
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-04-2025
Optie tot verlenging: 2 x 3 maanden
Sluitingsdatum: 26-02-2025 23:59
Deel deze opdracht
Opdracht omschrijving
Algemeen: Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de bijbehorende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dit een wettelijke taak. Deze gegevens ondersteunen bij maatschappelijke vraagstukken, zoals:
- Het bepalen van de beste route voor nieuwe infrastructuur.
- Het analyseren van woningmarktontwikkelingen.
- Het in kaart brengen van leegstand.
Omschrijving context
De afdeling Concerncontrol is eindverantwoordelijk voor de opzet, financiële kaders en goede uitvoering van de periodieke Planning en Control cyclus van het Kadaster. Binnen de afdeling Concerncontrol vallen de functies financial control en business control. Ook is er aandacht voor fiscale vraagstukken. De afdeling maakt deel uit van de directie Financiën & Control (F&C )en bestaat momenteel uit 7 medewerkers.
De directie F&C is verantwoordelijk voor de overall control van de organisatie. De directie heeft daarmee een kaderstellende en faciliterende rol ten behoeve van een doelmatig en rechtmatig optreden door het Kadaster. Enerzijds is de directie doordrongen van het dienstverlenende karakter van zijn werkzaamheden, anderzijds wordt kaderstellend geopereerd in nauw overleg met de overige directies. Bij de directie werken ongeveer 80 medewerkers in 5 afdelingen.
Opdrachtomschrijving (Verander)Manager Control
Als (verander)manager Control zorg je er voor dat het Kadaster de financiële huishouding op orde houdt, ook op lange termijn. Deze opdracht bevat een drietal veranderopgaves, gericht op vernieuwing.
- Dit is ten eerste het inrichten en testen van het nieuwe ERP systeem. Beoogd is per 1/1/2026 over te stappen naar AFAS voor de domeinen financiën, inkoop en HRM. Q1 2026 is de nazorgfase.
- Ten tweede het verder optimaliseren van onze financiële planning- en control processen en rapportages. Dit volgt de jaarcyclus en loopt tot en met 31/12/2025
- En ten derde het verder verbeteren van de werking van het 3 lijnen model en dan specifiek de tweede lijns controlwerkzaamheden. Dit loopt tot en met november 2025.
Je hebt ook aandacht voor de ontwikkeling van de afdeling en de medewerkers, maar de focus ligt op het zelfstandig uitvoeren van de drie veranderopgaves. Tot slot lever je inhoudelijke expertise en ervaringen bij de werkzaamheden en producten van de afdeling; bijv. de totstandkoming van het Meerjaren Beleidsplan, de jaarplanning en de jaarverslaggeving. Verder:
- draag je zorg voor de planning, voortgang en kwaliteit van de werkzaamheden;
- bevorderen van een goede verbinding van de collega’s van de afdeling Concerncontrol met de primaire processen zodat de wereld achter de getallen goed geduid kan worden;
- ben je domein eigenaar in de projecten en implementatie van het (nieuwe) ERP-systeem;
- bewerkstellig je een hechte samenwerking tussen de financiële disciplines binnen en buiten de directie F&C, waaronder de decentrale business controllers;
- ben je aanspreekpunt voor accountantscontroles;
- voer je de nodige veranderingen door in verbinding met de belangrijke partners binnen en buiten F&C.
Verantwoordelijkheden
Verantwoordelijkheden en resultaten
De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn:
- het inrichten en testen van het nieuwe ERP systeem als domein eigenaar control. Beoogd is per 1/1/2026 over te stappen naar AFAS voor de domeinen financiën, inkoop en HRM. Q1 2026 is de nazorgfase;
- het verder optimaliseren van onze financiële planning- en control processen en rapportages. Dit volgt de jaarcyclus en loopt tot en met 31/12/2025;
- het verder verbeteren van de werking van het 3 lijnen model en dan specifiek de tweede lijns controlwerkzaamheden. Dit loopt tot en met november 2025;
- aandacht hebben voor de ontwikkeling van de afdeling en de medewerkers;
- je inhoudelijke expertise en ervaringen leveren bij de werkzaamheden en producten van de afdeling.
- zorgdragen voor de planning, voortgang en kwaliteit van de werkzaamheden;
- bevorderen van een goede verbinding van de collega’s van de afdeling Concerncontrol met de primaire processen zodat de wereld achter de getallen goed geduid kan worden;
- het bewerkstelligen van hechte samenwerking tussen de financiële disciplines binnen en buiten de directie F&C, waaronder de decentrale business controllers;
- aanspreekpunt zijn voor accountantscontroles;
- afstemmen en verbinden met de belangrijke partners binnen en buiten F&C.
De belangrijkste op te leveren resultaten zijn:
- een go op de transitie naar AFAS per 1/1/2026 voor het domein control
- een eindrapportage over de (uitgevoerde) optimalisering van de financiële planning- en control processen en rapportages
- een eindrapportage over verbeterde werking van het 3 lijnen model waarvan specifiek de tweede lijns control werkzaamheden.
Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 01-04-2025 tot en met 31-03-2026 voor 32-26 uur per week. In de eerste maand geleidelijk opbouwen is mogelijk. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 x 3 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand.
Overige eisen
Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.
U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 3 pagina's A4 toe. Graag cv in PDF aanleveren. Uit dit cv dient te blijken dat wordt voldaan aan onderstaande eisen. Indien naar oordeel van het Kadaster niet wordt voldaan aan de gestelde eisen, of het cv uit meer dan 3 pagina's bestaat, zal de offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.
Academisch werk- en denkniveau, een afgeronde universitaire opleiding RA, RC of AA is een pré.
Minimaal 5 jaar werkervaring met besturing, financial accounting en management accounting in de (semi-) publieke sector, werkervaring bij een ZBO is een pré.
Minimaal 5 jaar interim management ervaring en stevigheid om vorm te geven aan de opbouw en ontwikkeling van de afdeling.
Aantoonbare ervaring in verandermanagement en probleemoplossend vermogen om de veranderingen goed te begeleiden.
Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: - samenwerkingsgericht en verbindend - zelfstandig - analytisch en conceptueel vermogen - initierend vermogen - verandermanagement - resultaatgerichtheid, je kunt de focus leggen op de zaken die belangrijk zijn en ook ‘nee’ verkopen - stevig - vertrouwd met de principes van outputsturing; - uitstekende communicatieve vaardigheden en een verbindende leiderschapsstijl.
Gunningscriteria
Gewicht van prijs : 30 %
Gewicht van kwaliteit : 70 %
Uitleg gunningscriteria
Op basis van de beoordeling van het ingediende tarief (prijs) en de kwalitatieve criteria wordt de rangorde van kandidaten samengesteld. Met de drie kandidaten die hierbij het hoogst scoren wordt een verificatiegesprek gehouden. Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Naar aanleiding van de verduidelijking, toelichting en eventuele bewijsmiddelen die het kadaster middels het verificatiegesprek heeft verkregen, kunnen scores worden bijgesteld. Hierdoor is het mogelijk dat de rangorde binnen de drie hoogst scorenden wordt aangepast. De hoogste scorende kandidaat, na uitvoering van de verificatiegesprekken komt in aanmerking voor gunning.
De punten toekenning voor het gunningscriterium kwaliteit binnen de beoordelingssystematiek is als volgt:
Score Beoordeling
0 Geen antwoord/invulling
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet beschreven
1 Onvoldoende
Omschrijving: Onderwerp voldoet in zijn geheel niet
2 Matig
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet (volledig) behandeld of voldoet op onderdelen niet aan de wensen van het Kadaster
3 Voldoende
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld en sluit aan bij de wensen van het Kadaster. Er is geen sprake van meerwaarde.
4 Goed
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster en bevat enkele positief onderscheidende kenmerken er is sprake van enige meerwaarde
5 Uitstekend
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster, bevat positief onderscheidende kenmerken en overtreft hiermee in ruime mate de verwachtingen van de opdrachtgever. Er is sprake van aanzienlijk meerwaarde.
De EMVI komt als volgt tot stand:
prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100, maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )
Indien er meer informatie wordt gegeven dan gevraagd zal alleen het maximaal aantal toegestane woorden worden beoordeeld. Alle woorden vanaf het maximaal toegestane aantal zullen niet aan de beoordelaars worden doorgegeven.
Gunningscriteria Kwaliteit
40 %U geeft een beschrijving van uw aanpak (max. 400 woorden) hoe u zich met de afdeling voorbereidt op de beoogde overstap naar het nieuwe ERP systeem AFAS per 1/1/2026 (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
30 %U beschrijft (max. 300 woorden) hoe u zorgdraagt dat de reguliere processen van de afdeling door blijven lopen parallel aan de vernieuwing (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin dit aansluit bij de wensen van het Kadaster.
30 %U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.
Gunningscriterium Prijs
Maximaal: € 135,00
Competenties te toetsen in interviewfase
Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Waarbij de nadruk ligt op de eisen en de kwalitatieve gunningscriteria.
Interviewfase
Uitsluitend de Kandidaten die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.
Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningscriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.
Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningscriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.
Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Kandidaten worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.
De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op 5 maart 2025 in Apeldoorn of via MS Teams. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.