Woo Functionaris

Aanvraagnummer: 8329
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Bergen op Zoom
Locatie: 214230 - Informatiehuishouding
Uren per week: 24
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: Startdatum: 15-04-2025
Einddatum: 31-12-2025Tijd tussen de start en einddatum: **8,5 maanden**
Regio: Noord-Brabant
Startdatum: 15-04-2025
Optie tot verlenging: Ja
Sluitingsdatum: 06-04-2025 12:00
LET OP! Deze opdracht is gesloten
Gemeente Bergen op Zoom
De stad Bergen op Zoom is een vestingstad, gelegen op de Brabantse Wal, op de overgang van land en zee, zand en klei, hoog en laag. Het is een compacte stad met een historische kern, omgeven door water, bos en heide. Het dorp Halsteren en de kernen Lepelstraat en Heimolen vormen samen de woonkernen in het landelijk gebied van de gemeente Bergen op Zoom. De unieke ligging tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen en een rijke cultuurhistorie zijn de belangrijkste kenmerken van de gemeente. Bergen op Zoom kent een goede ontsluiting op de landelijke infrastructuur.
Voorwaarden inschrijvingen
Randvoorwaarden CV
Met een CV wordt bedoeld een overzicht van de werkervaring van de aangeboden kandidaat. De CV is in het Nederlands opgesteld en wordt verstrekt in PDF. De ingediende CV mag maximaal bestaan uit 4 pagina’s dubbelzijdig. In de CV dienen minimaal de onderstaande punten benoemd te worden:
- Welke werkzaamheden / projecten uitgevoerd zijn, het werkbestand en uw rol hierin
- Start- en einddatum van de werkzaamheden (aantal uur per week)
Overige randvoorwaarden
- Kandidaat kan een VOG verklaring overleggen
Vergoedingen
Parkeren:
- Een parkeervergunning wordt niet verstrekt door de gemeente Bergen op Zoom. Indien de werknemer een parkeervergunning aan wil vragen kan hiervoor contact opgenomen worden met Parkeerbeheer Bergen op Zoom
- Woon – werk kilometers worden niet vergoed
- Kilometers gemaakt op het werk met de auto kunnen gedeclareerd worden, de vergoeding hiervoor bedraagt € 0,19 per kilometer
- De werknemer dient zelf zorg te dragen voor een mobiele telefoon
- Door de gemeente Bergen op Zoom wordt een werkplek (bureau) ter beschikking gesteld waarvan de medewerker gebruik kan maken. De medewerker dient zelf een deugdelijke laptop mee te brengen en toebehoren om de werkzaamheden op uit te voeren. Met deze laptop kan de medewerker inloggen op het netwerk van de gemeente Bergen op Zoom
Woo functionaris/ 24 uur week
Jij hebt een adviserende en uitvoerende rol op het gebied van Wet open overheid (Woo). Je werkt samen met een aantal collega’s om de uitvoering van de Woo te verbeteren. Via actieve en passieve openbaarmaking werk je mee aan een transparante overheid en tegelijkertijd bescherm je de belangen van de gemeente. Je implementeert de voorgestelde werkwijze en adviseert over eventuele verbeteringen in het proces binnen de organisatie waardoor Woo-verzoeken effectief en efficiënt opgepakt kunnen worden. Hierbij adviseer je de diverse betrokkenen over de behandeling van dergelijke verzoeken en zorg je dat betrokkenen in positie komen om de documenten te verzamelen en de benodigde belangenafwegingen te maken. Indien nodig stel je het proces bij. Om de informatieplicht goed uit te kunnen voeren kun je ook aangewezen worden als Woo-contactpersoon en onderhoud je actief contact met de verzoeker teneinde het proces zo zorgvuldig mogelijk te doorlopen en waar nodig in specificering of omzetting van het verzoek te voorzien. Je organiseert de Woo tafel waarin je zorgdraagt voor actieve afstemming met Juridische zaken en vakafdelingen bij behandeling van Woo verzoeken.
Daarnaast begeleid je de implementatie van de actieve openbaarmaking binnen de gemeentelijke organisatie. Bij die implementatie heb je aandacht voor de integraliteit van het proces voor de organisatie. In dat licht geef je ook mede aansturing op het proces zodat de implementatie van de Woo gelijkgeschakeld blijft met de implementatie van andere wetten op het gebied van overheidsinformatie.
De werkzaamheden in hoofdlijnen:
- Initiëren, voorbereiden en vormgeven van processen.
- Uitvoeren van de passieve openbaarmakingsplicht: behandelen van (omvangrijke) Woo-verzoeken, beoordelen van verzochte informatie, benodigde documenten (laten) verzamelen, beoordelen van aangeleverde documenten aan de hand van de Woo verzamelen van zienswijzen, contact onderhouden met andere bestuursorganen, betrekken van andere belanghebbenden, maken van een belangenafweging en opstellen van besluiten.
- Opzetten en begeleiden van (de implementatie van) de actieve openbaarmakingsplicht: regisseren/organiseren van een goed proces rondom actieve openbaarmaking, deelnemen aan het informatieafstemmingsoverleg, dienen als spilfunctie tussen o.a. Communicatie en Informatiemanagement omtrent dit onderwerp, afstemmen met en advies geven aan collega's over de noodzakelijke aanpassingen in beleid en uitvoering en zorgen dat de informatiecategorieën uit de Woo gefaseerd (veilig) geopenbaard kunnen worden.
- Zorg dragen dat er een integrale implementatie van de verschillende wetten op het gebied van overheidsinformatie plaatsvindt (Denk ook aan de WEP/AVG).
- Bewaken van tijdige afhandeling van de verschillende processtappen.
- Signaleren, onderzoeken en vertalen van landelijke, provinciale en/of lokale trends en ontwikkelingen uit zowel praktijk als jurisprudentie.
- Adviseren van bestuur en organisatie, vanuit een vakinhoudelijke achtergrond omtrent beleidsmatige en organisatorische vraagstukken of m.b.t. het ontwikkelen of wijzigen van processen, plannen en instrumenten.
- Stimuleren en toetsen van actieve naleving van de wet- en regelgeving, voorschriften en procedures.
- Organiseren van bijeenkomsten/kennissessies voor bijvoorbeeld medewerkers.
Jouw werk staat midden in de politieke belangstelling en is altijd actueel, wat voor interessante en soms stevige uitdagingen kan zorgen. Het is daarom belangrijk dat je...
- goed kunt relativeren;
- gevoeligheden kunt inschatten (politiek-bestuurlijke sensitiviteit);
- analytisch sterk bent;
- stevig in je schoenen staat;
- een onafhankelijke, constructief-kritische adviserende houding en overtuigingskracht hebt;
- bekijkt waar mogelijkheden liggen met respect voor de grenzen van de wet;
- onder tijdsdruk kunt werken;
- inlevingsvermogen hebt;
- goede communicatieve vaardigheden en uitstekende schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden hebt;
- in staat bent om daar waar nodig lessen te trekken uit de verzoeken die de gemeente ontvangt en deze door te geven aan de organisatie.
- HBO/WO werk- en denkniveau en een afgeronde opleiding in een juridische richting.
- relevante werkervaring bij de overheid en aantoonbare ervaring met het behandelen van Wob of Woo dossiers (is een pré).
- actuele kennis van de Algemene wet bestuursrecht.
- kennis van andere relevante wetgeving, zoals de Archiefwet, de AVG en de WEP (is een pré).
- kennis van tools zoals anonimiseersoftware (is een pré).
Vereisten / Knock-out criteria
- In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP’er. Geïnteresseerde ZZP’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan. Met uw inschrijving verklaart u dat uw kandidaat in loondienst gedetacheerd wordt.
- Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding in Juridische richting.(Dit moet blijken uit het cv.)
- De aangeboden kandidaat kan uiterlijk 15 april 2025 voor 20 uur per week starten.(Graag duidelijk aangeven in het CV.)
- Het uurtarief is maximaal 65 euro
- De aangeboden kandidaat heeft relevante werkervaring bij de overheid en aantoonbare ervaring met het behandelen van Wob of Woo dossiers.(Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.)
Gunningscriteria / Wensen
- De aangeboden kandidaat heeft recente kennis van tools zoals onimiseersoftware(Duidelijk omschrijven in CV)
- De aangeboden kandidaat heeft recente kennis van tools zoals onimiseersoftware (5 Punten)
- De aangeboden kandidaat heeft geen recente kennis van tools zoals onimiseersoftware (0 Punten)
- De aangeboden kandidaat heeft recente kennis van de Algemene wet bestuursrecht.(Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.)
- De aangeboden kandidaat heeft recente kennis van de Algemene wet bestuursrecht. (5 Punten)
- De aangeboden kandidaat heeft geen recente kennis van de Algemene wet bestuursrecht. (0 Punten)
- De aangeboden kandidaat heeft recente relevante kennis van wetgeving, zoals de Archiefwet, de AVG en de WEP.(Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.)
- De aangeboden kandidaat heeft recente relevante kennis van wetgeving, zoals de Archiefwet, de AVG en de WEP. (5 Punten)
- De aangeboden kandidaat heeft geen recente relevante kennis van wetgeving, zoals de Archiefwet, de AVG en de WEP. (0 Punten)
- De kandidaten met de hoogste score van de gunningscriteria kunnen worden uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens dit gesprek wordt gekeken of het CV van de kandidaat aansluit op de door ons gestelde criteria voor deze vacature.
- Het CV sluit goed aan op de door ons gestelde criteria. (10 Punten)
- Het CV sluit enigszins aan op de door ons gestelde criteria. (5 Punten)
- Het CV sluit niet aan op de door ons gestelde criteria. (0 Punten)
- Uit het gesprek blijkt (of wordt getoetst door bv casussen) of de in de vacature gevraagde competenties (eventueel benoemen) aantoonbaar zijn door het geven van voorbeelden.
- De competenties zijn aantoonbaar. (10 Punten)
- De competenties zijn enigszins aantoonbaar. (5 Punten)
- De competenties zijn niet aantoonbaar. (0 Punten)