Aanvraagnummer: 3926
Organisatie: Gemeente Zoetermeer
Locatie: Zoetermeer
Uren per week: 32 tot 36 uur
Tarief: Geen maximum
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: Zo Spoedig Mogelijk
Optie tot verlenging: 2 maal 9 maand(en)
Sluitingsdatum: 30-09-2024 09:00
Deel deze opdracht
Organisatie en afdeling Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!
Voor de gedupeerden van de toeslagenaffaire hebben wij een speciaal team opgericht bestaande uit interne en externe medewerkers van de gemeente. De kandidaten worden met name aan dit team toegevoegd. Hiërarchisch valt dit team onder de projectleider Toeslagenaffaire tevens de teamleider schuldhulpverlening (Peter Benard) en de projectcoördinator toeslagenaffaire, Wouter Urbanus.
Opdracht Door de Toeslagenaffaire gedupeerde ouders en kinderen hebben, naar verhouding vaker dan andere inwoners van Zoetermeer, wantrouwen tegenover lokale en landelijke overheidsinstanties en de Belastingdienst in het bijzonder. Ook hebben zij in veel gevallen te maken met zware financiële- en/of multi problematiek waardoor er in veel gevallen bredere, intensievere en langdurigere begeleiding dan gemiddeld nodig is. Dit vraagt om een specifieke aanpak in begeleiding, casusregie en aanvullende voorzieningen.
Met name in de eerste contact momenten, is er een langere tijd nodig om vertrouwen (terug) te winnen zodat er een grotere kans is dat de aangeboden ondersteuning wordt geaccepteerd. Er zal middels motiverende gespreksvoering en duidelijke en eerlijke communicatie een vertrouwensband moeten worden opgebouwd met de gedupeerde ouders. Tijdens het gehele ondersteuningstraject blijf jij de casusregisseur en doe jij waar je goed in bent; hulp- en dienstverlening op maat bieden aan de gedupeerde ouders, samenwerken en afstemmen met je collega hulp- en dienstverleners en oog houden voor de wensen en behoeftes van de gedupeerde ouder.
De focus ligt dus op de gedupeerden van de Toeslagenaffaire. Wij willen hen helpen om weer op het juiste pad terecht te komen, een nieuwe start te maken en er vervolgens ook niet meer vanaf te raken op financiële en andere gebieden. Het huidige team hanteert een laagdrempelig en zeer ruimhartig beleid. Voor deze opdracht is het van groot belang dat wij inventariseren op welke leefgebieden deze groep extra ondersteuning nodig heeft. De leefgebieden zijn: WMO, jeugd en gezin, Inkomen en participatie, huisvesting.
Wat neem je mee? Jouw inlevingsvermogen weerhoud je er niet van om met een zakelijke en resultaatgerichte blik naar je cliënten te kijken en daarbij ook de samenhang in hun problematiek te zien. Je handelt proactief en zelfsturend en kunt op veel verschillende niveaus communiceren. Daarnaast beschik je over:
- Een passende opleiding op hbo-niveau;
- Kennis van inkomen, arbeidsintegratie, belastingwetgeving en psychosociale hulpverlening;
- Kennis van alle leefgebieden in het Sociaal Domein;
- Affiniteit met de doelgroep;
- Ervaring met het werkterrein van schuldhulpverlening.
Indien je al eerder hebt gewerkt in een vergelijkbare functie bij een andere gemeente of gewerkt hebt bij het UHT van Belastingdienst kan dat een pre zijn. Een zelf geschreven motivering van de kandidaat is absoluut noodzakelijk.
Vereisten / Knock-outcriteria
1. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever.
2. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;
Competenties
- Zeer groot empathisch vermogen;
- Stressbestendigheid;
- Uitstekende mondelinge uitdrukkingsvaardigheid;
- Goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;
- Kan goed omgaan met weerstanden;
- Kan uitstekend samenwerken en is een bruggenbouwer.
Schaal Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 09 (nieuwe structuur)
Benodigd aantal professionals 2.
Werkdagen De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m donderdag.
Planning De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op vrijdag 4 oktober 2024 tussen 13:00 uur en 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 1 oktober 2024 bericht.
Overige informatie Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 30 september 2024, 09:00.