Aanvraagnummer: 5233
Organisatie: De Waddeneilanden
Locatie: Zwolle
Uren per week: gemiddeld 8 uur per week
Tarief: €85 - €100 per uur
Duur van de opdracht: 2 jaar en 11 maanden
Regio: Friesland
Startdatum: 15-01-2025
Optie tot verlenging: nee
Sluitingsdatum: 8-12-2024 23:59
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Opdracht omschrijving
Ga tijdelijk aan de slag als campagnecoördinator voor Regio Deal De Waddeneilanden en werk nauw samen met waterbedrijven, eilander inwoners, ondernemers, eilander ondernemersverenigingen, VVV’s, onderwijs- en kennisinstellingen en de eilandgemeenten. Je gaat aan de slag als coördinator voor de Waddeneilanden met een meerjaren campagne ‘Grip op drinkwaterconsumptie’. Als coördinator krijg je de verantwoordelijkheid en de ruimte om je werk op jouw manier in te vullen. Je gaat verder nauw samenwerken met de campagneadviseur ‘Circulair denken & doen’, het programmateam Regio Deal en het ontwikkelteam Circulaire Economie. Als campagnecoördinator val je onder de ‘Projectleiderspool’, een pool van tijdelijke kwartiermakers en projectleiders die opdrachten uitvoeren voor de Regio Deal. Met deze opdracht lever je een wezenlijke bijdrage aan de leefbaarheid op de Waddeneilanden.
Regio Deal De Waddeneilanden
De Waddeneilanden zijn een trekpleister voor honderdduizenden bezoekers. De aantrekkingskracht als toeristische bestemming én de uitdagingen van de wereld om de eilanden heen, maken dat ze uit balans dreigen te raken. Met Regio Deal De Waddeneilanden zetten de eilanden in op het terugbrengen van die balans voor nu en later. Aan de hand van vijf programmalijnen en diverse projecten geven het Rijk, Provincie Fryslân, Provincie Noord-Holland en de vijf eilandgemeenten de aankomende jaren een sterke impuls aan de brede welvaart op de eilanden.
Programmalijn 5 Circulaire Economie
Circulaire Economie is een opgave die alle programmalijnen raakt. Uitgangspunt van het Programma Waddeneilanden is dan ook om dat wat binnen de programmalijnen gedaan wordt ‘zo circulair mogelijk’ te doen. De uitgangspunten van een circulaire economie vragen nog wel om een stevige verankering op de eilanden. Dit gaat dan om bewustwording, een gunstig ontwikkelklimaat voor circulaire economie, het verwaarden van productstromen en omgaan met water. Lees hier https://www.regiodealdewaddeneilanden.nl meer over de verschillende programmalijnen van Regio Deal De Waddeneilanden.
Samenwerkingsproject ‘Grip op drinkwaterconsumptie’
Onder de Waddeneilanden zijn zoetwaterbellen aanwezig waaruit drinkwater wordt gewonnen. Schoon zoet drinkwater is essentieel voor de bewoonbaarheid van de eilanden. De zoetwaterbellen onder de eilanden zijn erg kwetsbaar. Zorg is dat er jaarlijks niet meer uit de zoetwaterbellen wordt onttrokken dan er jaarlijks via neerslag wordt aangevuld. Door de toenemende vraag naar schoon drinkwater komen de zoetwaterbellen steeds meer onder druk te staan. Daarnaast heeft de opwarming van de aarde negatieve effecten op de zoetwaterbellen. Schoon drinkwater zal in de toekomst steeds schaarser worden en het is van belang om hier zuinig mee om te gaan.
Om de eilanden bewoonbaar te houden voor toekomstige generaties moet er op korte termijn iets gebeuren. De grootste uitdaging van de eilanden is het veiligstellen van hun zoetwaterbron. Waterverspilling en een verminderde waterkwaliteit leiden tot een dalende beschikbaarheid van (veilig) drinkwater. Een samenspel van maatregelen is hiervoor nodig, allereerst het besef bij de gebruikers dat schoon drinkwater een groot goed is, waar zuinig mee om dient te worden gegaan. Daarnaast zullen waterbesparingsmaatregelen en het zoveel mogelijk vasthouden (infiltratie van) schoon regenwater noodzakelijk zijn om de zoetwaterbellen voldoende te kunnen blijven aanvullen. Op de Waddeneilanden is de drinkwaterconsumptie in de droge zomermaanden vele malen hoger dan in de rest van het jaar. Uiteraard wordt dit veroorzaakt door de vele toeristen die de eilanden bezoeken. Uit onderzoek blijkt dat toeristen een grotere drinkwaterconsumptie hebben dan de gemiddelde Nederlander. Op vakantie blijken we wat makkelijker overal mee om te gaan, we gaan vaker en staan langer onder de douche (‘wellness’).
We gaan daarom inzetten op een gedragsverandering bij eilanders, toeristen en bezoekers door een gezamenlijke campagne voor drinkwaterbesparing. Onderliggend samenwerkingsproject gaat over het vormgeven van een campagne gericht op gedragsverandering. Hierbij richten we ons met name op het MKB van de toeristische branche.
Verantwoordelijkheden
Wat ga je doen?
- Samen met de drinkwatermaatschappijen van de Waddeneilanden ga je een meerjaren publiekscampagne voorbereiden en (laten) uitvoeren.
- De uitvoering van de campagne wordt belegd bij een marketing/communicatie bureau, jij bent verantwoordelijk voor de briefing en verzorgt de coördinatie.
- Je gaat met onze partners meer bewustzijn creëren bij bezoekers en toeristen over de noodzaak van zuinig omgaan met drinkwater.
- We willen niet alleen meer, maar ook een blijvend bewustzijn creëren, een koppeling maken met de VVV's, ondernemersverenigingen en de aanwezige Duurzame Ondernemers Kringen, zodat ondernemers zich blijven ontwikkelen, kennis delen, met als doel steeds zuiniger om te gaan met drinkwater. Jij bent hierin spin in het web.
Meer details over de opdracht (specifiek):
- Doelgroep zal het MKB in de toeristische branche en de toeristen/bezoekers zijn.
- In de marketing van de eilanden dient bewustzijn om zuinig om te gaan met drinkwater een onderdeel te zijn. Liefst van een groter verhaal: duurzaam toerisme, zuinig omgaan met grondstoffen, etc.
- Voor het opbouwen van de campagne zal belangrijke input opgehaald worden bij ondernemers binnen de branches Horeca, Hotels, Vakantieparken, Campings, VVV et cetera en hiermee wordt gezorgd voor eigenaarschap en commitment van deze partners op de uit te rollen (meerjaren) campagne drinkwatergebruik gericht op MKB, recreanten en toeristen.
- Daarnaast zal waar mogelijk worden opgetrokken met studenten, in de vorm van stages, onderzoek en opdrachten.
- De verschillende doelgroepen vragen om een gedifferentieerde aanpak en een centrale, herkenbare boodschap. Hiervoor wordt in het kader van deze inspanning een campagneplan gemaakt in samenwerking met waterbedrijven PWN Vitens en de provincies; het plan vormt de basis voor de uitingen die de eilanden zelf op maat maken en uitvoeren. In het plan wordt speciale aandacht besteed aan kinderen/jongeren en aan toeristen.
- Bestaande structuren spelen in de campagne een belangrijke rol, zoals op enkele eilanden de duurzame ondernemerskring, de vakantieparken en de scholen.
- Daar waar ondernemers al een actieve rol spelen, worden zij vanuit de campagne ondersteund en in het zonnetje gezet.
Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 15 januari 2025 tot en met 15 december 2027 voor gemiddeld 8 uur per week. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Kwaliteit (eisen)
U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
Ruime en aantoonbare (5 jaar) coördinerende ervaring met campagnes rondom duurzaamheid en/of circulaire economie, gericht op zowel ondernemers, als inwoners.
HBO denk- en werkniveau;
Prijs (eisen)
Minimaal: € 85,00
Maximaal: € 100,00
Gunningscriteria
Op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) wordt de top van kandidaten samengesteld. Op basis van de gespreksresultaten wordt één kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de volgende CV's beoordeeld; zonodig te herhalen tot de selectie is voltooid.
De EMVI komt als volgt tot stand:
prijs score = 100 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) * ( 100 / ( hoogste prijs - laagste prijs ) ) )
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )
Gunningscriteria (wensen)
50 %Ruime en aantoonbare (10 jaar) ervaring als communicatieadviseur
50 %Ruime en aantoonbare werkervaring (5 jaar) in of voor de Waddenregio
Het interview
Als Inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.