Aanvraagnummer: 5325
Organisatie: Vervoerregio Amsterdam
Locatie: Amsterdam
Uren per week: 36 uur
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 01-01-2025
Optie tot verlenging: 2 maal 12 maand(en)
Sluitingsdatum: 5-12-2024 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Organisatie
Wij zijn een samenwerkingsverband van 14 gemeenten. Het verbinden van verschillende partijen en belangen is onze kracht. We werken aan de meest innovatieve en uitdagende projecten op het gebied van mobiliteit. Werken bij de Vervoerregio betekent hét verschil kunnen maken in de OV-keten in de Amsterdamse regio. Bij alles dat we doen, leveren wij een essentiële bijdrage en geven we richting aan het verbeteren van mobiliteit, bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio Amsterdam. Wil jij dat ook? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Opdracht
Als projectcontroller ben je de partner van de projectleiders en ambtelijk opdrachtgevers. Je bent verantwoordelijk voor het financieel en administratief beheren van projecten. Je richt je op het waarborgen dat projecten op tijd, binnen budget en volgens de gestelde kwaliteitsnormen worden uitgevoerd. De belangrijkste taken zijn:
Financiële toetsing en advisering:
Toetsen van financiële aspecten van projecten en programma’s voorafgaand aan en tijdens de uitvoering.
Adviseren over risico’s en financiële implicaties aan projectleiders en het management.
Geven van advies aan de hand van analyses en forecasts om projecten en programma’s binnen de gestelde doelen te houden.
Visie en strategische besturing:
Ontwikkelen van een visie inzake besturing en beheersing van tijd, geld en risico.
Fungeren als sparringpartner van projectmanagers om projectdoelstellingen te bereiken door middel van gevraagd en ongevraagd advies.
Samenwerking en coördinatie:
Nauw samenwerken met ambtelijke opdrachtgevers, projectleiders en externe partners om financiële processen te stroomlijnen.
Fungeren als schakel tussen de technische projectteams en het management door het vertalen van technische projectinformatie naar begrijpelijke rapportages.
Analyse en rapportage:
Opstellen van gedetailleerde financiële analyses en rapporten ter ondersteuning van besluitvorming.
Ontwikkelen van rapportages voor het (project)management en het bestuur.
Signaleren van financiële knelpunten en voorstellen van oplossingen.
Risicomanagement:
Uitvoeren van risicoanalyses en het opstellen van scenario’s om potentiële financiële risico’s te mitigeren.
Bijhouden van projectrisico’s en adviseren over beheersmaatregelen.
Leveren van input voor risicomanagement met gebruik van tools zoals Monte-Carlo-simulaties.
Gebruikers van tools en systemen:
Ondersteunen van projectmanagement met behulp van BI-tools en contractmanagementsystemen.
Optimaliseren van financiële processen met behulp van SAP (indien van toepassing).
Input leveren voor de Planning & Control-cyclus van de Vervoerregio.
Structuur en overzicht:
Zorgdragen voor het aanbrengen van structuur en het behouden van overzicht binnen complexe projectomgevingen.
Organiseren van periodieke evaluatie- en voortgangsgesprekken met projectteams.
Opstellen van bestuurlijke voorstellen en het toetsen van voorstellen vanuit financiële expertise.
Communicatie en presentatie:
Presenteren van financiële rapportages en bevindingen aan stakeholders.
Informeren van het management over de status en voortgang van projecten, inclusief financiële risico’s en kansen.
Budgetbewaking en kasritme:
Verantwoordelijk voor kosten- en budgetbewaking en het opstellen van kasritmes.
Input leveren voor het opstellen en bewaken van projectbudgetten.
Subsidieprocessen:
Toetsen en input leveren ter verbetering van geldende subsidieprocessen.
Vereisten / Knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van financiën, controlling of project control;
2. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als Projectcontroller;
3. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van projectmanagement;
4. Aantoonbare werkervaring met Key2Financiën, Cognos, Excel en Power BI;
5. Kandidaat is beschikbaar voor 36 uur per week.
Gunningscriteria
6. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als projectcontroller binnen de OV-sector, infrastructuur of mobiliteit; (40 punten)
7. Aantoonbare werkervaring met het managen van stakeholders, zoals gemeenten, vervoerders en externe partners binnen OV-projecten; (35 punten)
8. Aantoonbare werkervaring met financiële analyses en subsidieprocessen; (25 punten)
Voor kandidaten/bureaus: Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
Analytisch vermogen – Het vermogen om financiële data en projectadministraties te analyseren, subsidies en vaststellingen te beoordelen en eventuele afwijkingen tijdig te signaleren en te adresseren.
Samenwerken – Het effectief samenwerken met verschillende teams en stakeholders, zoals projectbegeleiders en andere controllers, om gezamenlijke doelstellingen te realiseren.
Onafhankelijkheid en Eigenaarschap – De verantwoordelijkheid nemen voor het financieel beheer van projecten en processen, en zelfsturend handelen bij het oplossen van problemen en het verbeteren van processen.
Communicatieve vaardigheden – Het vermogen om complexe financiële informatie duidelijk en begrijpelijk te communiceren, zowel schriftelijk (bijv. bestuurlijke voorstellen) als mondeling, en effectief te rapporteren aan verschillende stakeholders.
Resultaatgerichtheid – Het vermogen om doelen effectief te behalen binnen de gestelde tijd en middelen. Dit houdt in dat de projectcontroller zich richt op het behalen van de gewenste resultaten, zoals het tijdig opleveren van financiële rapportages, het naleven van budgetten, en het bijdragen aan het succes van projecten door proactief mogelijke risico’s en knelpunten aan te pakken.
Functieschaal
Deze opdracht is ingedeeld in functieschaal 12.
Benodigd aantal professionals
1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 10 december 2024 van 10.30 uur tot 11.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 5 december 2024, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.