Fraud Blocker Senior huisvestingsadviseur voor het Huis van Cultuur en Bestuur

Senior huisvestingsadviseur voor het Huis van Cultuur en Bestuur

Logo van gemeente eemsdelta met drie golvende lijnen in blauw en groen boven de rode tekst "gemeente eemsdelta.

Aanvraagnummer: 5609
Organisatie: Gemeente Eemsdelta
Locatie: Gemeente Eemsdelta
Uren per week: 16 per week
Tarief: €140 - €165 per uur
Regio: Groningen
Startdatum: 18-12-2024
Optie tot verlenging: 2 x 12 maanden
Sluitingsdatum: 16-12-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdrachtomschrijving

Over de gemeente Eemsdelta
Als gemeente Eemsdelta zijn wij een aantrekkelijke gemeente voor inwoners, bedrijven, bezoekers én medewerkers. In onze gemeente vind je de Waddenkust, weidse cultuurlandschappen en karakteristieke dorpen met middeleeuwse kerkjes. Maar ook dynamische havens en innovatieve bedrijvigheid. Het is een gemeente waar we nuchter zijn, naar elkaar omkijken en samen de handen uit de mouwen steken met onze vertrouwde kwaliteiten!

Ook in Eemsdelta zien we dat de samenleving in een hoog tempo verandert. Mede door de digitalisering organiseren inwoners zich gemakkelijker en sneller, maar ook de opgaven die op ons afkomen vragen om een andere manier van werken én we kunnen het niet langer alleen. We willen vooral een gemeente zijn (en blijven) die dicht bij de inwoners, ondernemers en partners staat. We willen weten wat er leeft, wat er nodig is en hoe we ervoor kunnen zorgen dat ons gebied zich ontwikkelt en dat de leefbaarheid groot is. Eemsdelta dichtbij!

Opdrachtomschrijving
Voor deze belangrijke en mooie opgave zijn wij op zoek naar een senior huisvestingsadviseur. Een senior huisvestingsadviseur die binnen de gemeente Eemsdelta zijn wegen kent op zowel operationeel als bestuurlijk vlak en ervaring heeft met complexe ruimtelijke huisvestingsvraagstukken.

Het project voor ons nieuwe Huis van Cultuur en Bestuur is opgedeeld in enerzijds een ‘hoofdproject’, het nieuwe gebouw met alles wat daarbij komt kijken, en anderzijds de organisatorische transitie die doorlopen dient te worden om op een goede manier de transitie naar onder andere Activiteit Gericht Werken te maken.

Als senior huisvestingsadviseur neem je een belangrijke plek in binnen het projectteam. Sowieso aan de kant van het project waar je adviseert op huisvestingsvraagstukken, betrokken bent bij selecties van de ontwerpende partijen, later een belangrijke rol inneemt binnen de nog op te richten ontwerpteams, je ook financieel van de hoed en de rand weet et cetera. Daarbij ben je een schakel tussen in en extern bestuur, tussen het college en de gemeenteraad, tussen deelprojecten en het hoofdproject, tussen directie en de ambtelijke organisatie, tussen latend vastgoed en nieuw vastgoed et cetera. Hierbij verricht je uitvoerende, coördinerende en voorbereidende werkzaamheden, werk je aan het programma van eisen, stuur je op een goede uitwerking van het programma van eisen naar een ontwerp, bereid je overleggen voor en zit je deze soms ook voor, geef je presentaties voor de interne organisatie, voor directie, college en gemeenteraad.

Aanvullend daarop zijn wij ons ervan bewust dat de gemeentelijke organisatie ook nog een transitie te doorlopen heeft om van de huidige drie gemeentehuizen straks te gaan werken op één centrale locatie. In die transitie zit ook nog een opgave om over te gaan naar Activiteit Gericht Werken. Als senior huisvestingsadviseur sta je de gemeente met raad en daad bij om deze transitie goed te doorlopen. Van de inventarisatie van alles wat op de gemeente af gaat komen tot het begeleiden van verandertrajecten. Het gaat om een zelfstandige behartiging en analyse van complexe en meer omvattende zaken, met veel ruimte voor eigen interpretatie en inbreng.

De opdracht bestaat uit

  • Het deelnemen aan of, afhankelijk van het onderwerp, het leiden en initiëren van overleggen en de projectgroepen (in- en extern)
  • Je bent het eerste aanspreekpunten voor vragen met betrekking tot de toekomstige huisvesting.
  • Je bent verantwoordelijke voor het opstellen en bewaken van het programma van eisen
  • Je legt verantwoording af binnen de gestelde kaders aan het programmateam.
  • Je houdt rekening met beleidsmatig, ruimtelijk, financieel, juridisch, fiscaal en bestuurskundig zaken, vanuit het gezichtspunt van kwaliteit, transparantie, compliance, control, en organisatiekunde
  • Je bent betrokken bij de inrichting en uitvoering van deugdelijke aanbestedingen (Europees), gunning en uitvoering van werk. Van de projectdefinitiefase tot aan de oplevering.

De functies en omvang
Het Huis van Cultuur en Bestuur biedt straks ruimte voor de gemeentelijke organisatie, het theater, de bibliotheek, amateurtoneel, film, muziek en horeca. Een plek waar gewerkt wordt voor inwoners en gemeenschap en waar ruimte is voor theater en cultuur. Met plek voor boeken, lezen, film en muziek. Waar je altijd terechtkunt ook als je er niet direct iets zoekt. Een huiskamer voor iedereen. In een gebouw met uitstraling op een plek die leeft. Een icoon dat de tongen losmaakt en het hart sneller laat slaan. Een plek waar mensen graag komen en terugkomen. En bovenal een plek om trots op te zijn.

De plek
We zoeken dus ruimte en willen dynamiek. Daarmee gaat de blik als vanzelf naar het stedelijk gebied in onze gemeente. De taak die er ligt om Delfzijl stukje bij beetje te laten passen bij de toekomst, is onveranderd. Dit geldt zeker voor het centrum en het Molenbergplein; het hart van Delfzijl. Met kansen om de stad opnieuw te verbinden met haven en water. Dat lukte al met het strand en loopbrug de Diekloper.

Groener ook, met plekken waar je graag naar toe komt en lang wilt blijven. Goed en aantrekkelijk ontsloten voor voetgangers en verkeer en met voldoende parkeren. Niet alleen voor de bezoekers van het nieuwe gebouw maar voor het centrum als geheel. Dit alles maakt het centrum van Delfzijl tot voorkeurslocatie.


Kandidaatomschrijving

  • WO werk- en denkniveau
  • Vakgerichte kennis en ruime ervaring in het adviseren en ontwikkelen van grootschalige multifunctionele projecten. Hierbij oog hebbend voor draagvlak, stedenbouw, openbare ruimte, vastgoed, gebouwbeleving en leefbaarheid
  • Tenminste 10 jaar relevante werkervaring als huisvestingsadviseur
  • Tenminste 10 jaar ervaring met projecten in een gemeentelijke organisatie
  • Actuele kennis van geldende procedures en regelgeving bij huisvestingsprojecten
  • Kennis van wetgeving, (gemeentelijk) beleid, procedures op onderdelen van het betreffende terrein en het kunnen toepassen hiervan
  • Kennis van bouwkosten, investeringskosten, vastgoedfinancieringen
  • Alert, flexibel, en kansen weten te benutten

Eisen

Afgeronde HBO-opleiding
Aantoonbaar relevante en afgeronde HBO-opleiding, bij voorkeur richting Facility management/ Bouwprojectmanagement/ Vastgoed
Ruime ervaring met huisvestingsvraagstukken binnen een gemeentelijke organisatie
Op CV aantoonbare ruime (minimaal 10 jaar) en recente (binnen de afgelopen 2 jaar) ervaring als huisvestingsadviseur bij de advisering en ontwikkeling van openbare gebouwen
Ruime ervaring met huisvestingsvraagstukken voor multifunctionele gebouwen
Op CV aantoonbare recente (binnen de afgelopen 5 jaar) ervaring als huisvestingsadviseur in een eindverantwoordelijke rol bij de ontwikkeling van grootschalige (minimaal 10.000 m2) multifunctionele gebouwen

Gunningscriteria

Weging prijsdeel: 15 %


Motivatiebrief
Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

U geeft in uw motivatiebrief aan waarom u geschikt bent voor deze opdracht. U geeft concreet aan welke ervaring u heeft als senior huisvestingsadviseur voor een gemeente


Weging: 25 %


Recente en relevante werkervaring als Huisvestingsadviseur
De kandidaat dient in de afgelopen 8 jaar over tenminste 5 jaar relevante werkervaring als huisvestingsadviseur binnen een gemeente te beschikken
Weging: 20 %


Kennis
Actuele kennis van geldende procedures en regelgeving over projecten met een openbaar karakter
Weging: 15 %


Interview
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

De kandidaten die worden uitgenodigd voor een gesprek worden tijdens dit gesprek getoetst op de gevraagde kennis, ervaring en competenties zoals beschreven bij de opdrachtomschrijving/kandidaat omschrijving. Daarnaast wordt er beoordeeld of de kandidaat past binnen de organisatie en/of er een klik is met de kandidaat


Weging: 25 %

Interviewplanning

De gesprekken staan gepland op dinsdag 17 december 2024 (tussen 09:00 – 13:00 uur)