Aanvraagnummer: 7480
Organisatie: Gemeente Rheden
Locatie: Velp
Uren per week: 24
Tarief: €80 - €100 per uur
Duur van de opdracht: 1 jaar
Regio: Gelderland
Startdatum: 20-03-2025
Optie tot verlenging: 6 maanden
Sluitingsdatum: 15-03-2025 23:59
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Opdracht omschrijving
Ben jij een knappe ontwikkelaar en de verbindende factor? Vind jij een klachtenproces inrichten, toetsen en bijstellen een fijne uitdaging? Dan hebben we jouw hulp hard nodig.
Wij zijn op zoek naar een klachtenfunctionaris die de handen uit de mouwen steekt, een proces kan inrichten, graag de dialoog op zoekt en kan escaleren waar nodig is. In de gemeente Rheden ben jij verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van een centraal belegde interne klachtafhandeling. Je zorgt daarnaast als klachtenfunctionaris voor een laagdrempelige, zorgvuldige en voortvarende behandeling van onvrede en klachten van onze inwoners. Je handelt de klachten af en ontwikkelt een proces van klachtenbehandeling waarvoor wij in de loop van 2025 een vaste collega kunnen werven, die het stokje over kan pakken.
Je ontvangt de klachten, staat de inwoners te woord en geeft informatie over de klachtenprocedure en de verschillende mogelijkheden om de klacht op te lossen. Je maakt afspraken met de klager over de te volgen route en biedt ondersteuning bij de klachtformulering. Je verkent in het contact met de inwoner (en de betrokken leidinggevende) de mogelijkheden tot bemiddeling. Ook draag je zorg voor de schriftelijke correspondentie met alle betrokkenen. Wanneer een inwoner toch prijs stelt op een formele klachtafhandeling, dan neem jij deze van A tot Z ter hand.
Daarnaast onderhoud je regelmatig en goed contact met teammanagers, teams en de onafhankelijke Ombudsman. Voor de laatste fungeer je als sparringpartner en contactpersoon in de gemeentelijke organisatie. Je stemt met hem de versterking van de gemeentelijke klachtafhandeling af. Je rapporteert over jouw werkzaamheden aan de directie en het bestuur.
Gezien de aard en de inhoud van de opdracht en de bepalingen uit de Wet DBA is deze opdracht niet geschikt voor een zzp-er. Als deze opdracht gegund wordt aan een zzp-er mag deze opdracht niet uitgevoerd worden in een zzp entiteit. Alternatief is dat de zzp-er gedurende deze opdracht in dienst gaat bij een detachering- of uitzendbureau. De zzp-er is zelf verantwoordelijk om dit te regelen. Het tarief waarmee ingeschreven is staat vast. Dit kan later niet aangepast worden i.v.m. de rechtmatigheid van de aanbesteding. Extra kosten van een bureau om bij in dienst te treden vallen binnen het geoffreerde tarief.
Verantwoordelijkheden
- Ontwikkelen, opzetten en toetsen van centraal klachtensysteem door hands-on klachtenafhandeling (development by doing)
- implementeren van nieuwe processen door interne en externe relaties mee te nemen in ontwikkelproces (o.a. lokale ombusman, college, juristen en beleidscollega's)
- afstemming binnen team juridisch, het directieteam, met de ombudsman en burgemeester.
- eerste kwaliteitscontroles na implementatie van processen, zodat PDCA een prominente rol heeft
-
inwerken van een nog te werven klachtenfunctionaris
Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf half maart 2025 gedurende 12 maanden voor 24 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Overige eisen
U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe met meest relevante ervaring en opleidingen. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
minimaal 5 jaar in de rol van klachtenafhandelaar in gemeentelijke context
HBO/WO werk en denkniveau
Gunningscriteria
Gewicht van prijs : 40 %
Gewicht van kwaliteit : 60 %
Top
Op basis van de beste kwaliteit-prijsverhouding (BKPV) wordt de top van kandidaten samengesteld. Op basis van de gespreksresultaten wordt één kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de volgende CV's beoordeeld; zonodig te herhalen tot de selectie is voltooid.
De BKPV komt als volgt tot stand:
prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100
, maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )
Gunningscriteria Kwaliteit
30 %Aantoonbare ervaring met klachtafhandeling, mediation en/of dialoogvoering
50 %Ervaring met het ontwikkelen, opzetten en implementeren van procedures binnen een politiek gevoelige setting
20 %Ervaring met een laagdrempelige de-escalerende benadering van klachten
Gunningscriterium Prijs
Minimaal: € 80,00
Maximaal: € 100,00
Competenties te toetsen in interviewfase
1. het voeren van de-escalerende dialoog
2. kunnen werken in situaties met tegengestelde belangen en daarin de verbinding brengen tussen de bedoeling van de wet en de kaders die een wet stelt.
3. het ontwerpen en implementeren van duidelijke meetbare procedures binnen een politieke setting
4. politieke sensitiviteit
Interviewfase
Uitsluitend de Externen die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een interview.
Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningcriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.
Indien ook in dat geval meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningcriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.
Indien ook in dat geval meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Externen worden uitgenodigd voor een interview.
De interviews zullen plaatsvinden op in de eerste twee weken van maart. Gelieve hier rekening mee te houden.