Ambulante ondersteuning complexe scheidingen

Logo van Maasdriel met een gestileerde letter "M" in blauwe, groene en oranje kleurverlopen met daaronder de naam "MAASDRIEL" in zwarte tekst.

Aanvraagnummer: 3610
Organisatie: Gemeente Maasdriel
Locatie: Gemeente Maasdriel
Uren per week: 24
Tarief: €70 - €90 per uur
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-10-2024
Optie tot verlenging: 2 x een jaar
Sluitingsdatum: 12-09-2024 19:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdracht omschrijving

De gemeenten Zaltbommel en Maasdriel willen vanwege de toenemende hulpvraag en inzet van specialistische hulp investeren in de aanpak van complexe scheidingen. Een onderdeel van dit aanbod is inzet van kortdurende ambulante ondersteuning zonder indicatie. Voor deze inzet zijn we op zoek naar een ambulante hulpverlener.

Context

We zien de laatste jaren dat de tijdsinvestering bij complexe scheidingen bij Buurtzorg Jong en de medewerkers van het Gebiedsteam steeds meer toeneemt. Ook wordt er vaker doorverwezen naar specialistische hulp bij gecontracteerde jeugdhulpaanbieders zoals een Begeleide Omgangsregeling en Ouderschap na Scheiding, beide gericht op de bemiddeling. Ook wordt er ambulante ondersteuning in de thuissituatie ingezet.

In de Bommelerwaard willen we ouders die nadenken over scheiden op een toegankelijke manier voorzien van informatie die hen kan helpen het scheidingsproces op een goede manier te doorlopen. Hoe meer ouders aan het begin van hun proces beschikken over voor hen bruikbare handvatten om met de scheiding om te gaan, de minder zullen er in een conflictsituatie terecht komen.

De verantwoordelijkheid van de gemeente zal zich dus in de meeste situaties beperken tot het verstrekken van informatie en faciliteren van laagdrempelige interventies waar ouders en kinderen aan deel kunnen nemen. Het belang van het kind staat voorop.

Als gemeenten houden wij vast aan de uitgangspunten dat (1) ouders zelf verantwoordelijk zijn voor het in goede banen leiden van een scheiding en dat (2) we de rol van de gemeente vooral zien in preventieve interventies. Als derde uitgangspunt komt daar nu bij dat het (3) nodig is om de rol en inzet van de vrijwillige zorg af te bakenen.

Wat willen we bereiken?

Door het preventief verstrekken van toegankelijke informatie over scheiden en het stoppen van de strijd als belangrijkste focus te hanteren, streven we naar een betere kwaliteit van leven voor alle gezinsleden en verminderde inzet/verwijzing naar de jeugdhulp.

Door de inzet van expertise en ondersteuning op het vlak van scheidingsproblematiek via deze opdracht werken we ernaar toe dat onze wijkteams zelf de manier van werken eigen hebben gemaakt. Na verloop van de inhuurperiode is de inzet gericht op het inbedden van de expertise, aanpak en werkzaamheden binnen de wijkteams.

Tijdens de opdracht wordt in overleg bepaald op welke manier de werkzaamheden vertaald worden in casuïstiek overleg, sparringsmomenten collega’s, inloopspreekuren voor inwoners op locatie, aansluiten bij regionaal overleg, e.d.


Verantwoordelijkheden

uitvoering geven aan de volgende werkzaamheden:

  • Kortdurende ambulante aanbod: methodisch handelend op basis van parallel ouderschap en conflicthantering met een inschatting dat op basis van 3 tot 5 gespreken de zorg/hulpvraag kan worden behandeld of duidelijk gemaakt wat een vervolgstap (verwijzing naar voorliggend veld, algemene voorzieningen dan wel specialistische hulp) kan zijn.
  • Vraagbaak/sparringpartner voor consulenten (in de vraagverheldering, inschatting van de situatie en indicatiestelling) en indien gewenst ook voor partijen in het voorliggend veld
  • Contactpersoon binnen Buurtzorg Jong/gebiedsteams voor echtscheidingsvragen voor ouders en kinderen zelf én lokale partners, denk aan scholen/SMW, huisartsen, jongerenwerk, etc.
  • Verbinder als er door de echtscheidingssituatie meer aandacht nodig is rondom de problemen van de ouders, denk aan schuldhulpverlening, schoolmaatschappelijk werk.
  • Onderhouden van relatie met de aanbieders in het voorliggend veld (denk aan KIES-coaches, het Omgangshuis).

Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 oktober 2024 tot en met 30 september 2025 voor 24 uur per week (waarbij dinsdag en donderdag in ieder geval gewerkt wordt). De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht dient te worden uitgevoerd door 1 persoon (geen duo-baan)


Overige eisen

U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe samen met uw motivatiebrief.

SKJ-registratie (vermeld uw SKJ-registratienummer)

minimaal 3 jaar ervaring in hulpverlening in gezinnen waarbij conflicthantering een wezenlijk onderdeel is geweest van het werk. (geef een beschrijving van uw ervaring hierin)

Akkoordverklaring documenten: U gaat akkoord met de gebruikmaking van de bijgevoegde formats voor het tot stand komen van een overeenkomst en met de geldende algemene leveringsvoorwaarden van de VNG welke prevaleert boven mogelijke eigen algemene leveringsvoorwaarden van leverancier. Deze documenten vormen samen de offerteaanvraag.


Gunningscriteria

Sortering
Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van prijs : 20 %
Gewicht van kwaliteit : 80 %
Uitleg gunningscriteria

Top

Op basis van de beste kwaliteit-prijsverhouding (BKPV) wordt de top van kandidaten samengesteld. Op basis van de gespreksresultaten wordt één kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de volgende CV's beoordeeld; zonodig te herhalen tot de selectie is voltooid.

De BKPV komt als volgt tot stand:

prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100 , maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )


Gunningscriteria Kwaliteit

40 %

Ervaring hulpverlening in gezinnen

40 %

Ervaring hulpverlening bij echtscheidingsproblematiek

20 %

Ervaring met de methodiek parallel ouderschap


Gunningscriterium Prijs

Minimaal: € 70,00
Maximaal: € 90,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

1.Ondersteunen bij regievoeren: Ondersteun mij en of mijn gezin bij het regievoeren.

2. Samenwerken met de jeugdige en het gezin: Bouw met mij een werkbare samenwerkingsrelatie op.

3. Interdisciplinaire samenwerking met en rond de jeugdige en zijn systeem: Werk met ij en mijn gezin samen en stel mijn belang voorop in de samenwerking met collega's en collega organisaties.

4. Het kunne omgaan met conflictsituaties: Het kunnen aanspreken van partijen op hun gedrag en onpartijdigheid waarborgen.

5. Coachend sturen. Op coachende wijze partijen verder brengen naar een werkbare situatie.


Interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Uitsluitend de Externen die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een interview.

Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningcriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningcriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Externen worden uitgenodigd voor een interview.

Er vinden 2 gespreksrondes plaats. De 1e gespreksronde is 17 september in de middag. De 2e gespreksronde is 18 september in de ochtend . Gelieve hier rekening mee te houden. Afwijken van deze tijdstippen behoort niet tot de mogelijkheden.