Interim gemeentesecretaris / algemeen directeur

Logo van gemeente heerenveen met gestileerde rode en grijze verticale lijnen tussen de tekst "gemeente" en "heerenveen.

Aanvraagnummer: 4352
Organisatie: Gemeente Heerenveen
Locatie: Heerenveen
Uren per week: 36
Tarief: €130 - €170 per uur
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Friesland
Startdatum: 11-11-2024
Optie tot verlenging: twee keer drie maanden
Sluitingsdatum: 20-10-2024 23:59

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Deel deze opdracht


Opdracht omschrijving

De gemeente Heerenveen zoekt een verbindende, doortastende en ervaren interim gemeentesecretaris / algemeen directeur die deze functie waarneemt in aanloop naar een vaste invulling.

De gemeente Heerenveen is dit jaar een organisatieverandering gestart vanwege de ambitie om beter samen te werken en daarmee de kwaliteit van dienstverlening, juist daar waar opgaven integraal en complexer worden, te verbeteren. In april 2024 heeft het college van burgemeester en wethouders daarom de nieuwe hoofdstructuur en governance voor de gemeente Heerenveen vastgesteld. Vanuit het reeds lopende implementatietraject van deze organisatieverandering, wordt onder andere gekoerst op het installeren van een nieuwe topstructuur per 1 januari 2025 en een middenmanagement op uiterlijk 1 juli 2025.

De interim gemeentesecretaris / algemeen directeur bewaakt als ervaren leider en in krachtig samenspel met het college en de interim directeur bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling, de balans tussen ‘veranderen’ en ‘de winkel openhouden’. Tijdens deze transitie brengt hij/zij stabiliteit en continuïteit binnen de organisatie.

Profiel

Voor deze opdracht is de gemeente Heerenveen op zoek naar een ervaren interim gemeentesecretaris / algemeen directeur die in staat is om in te stappen op een lopende transitie, snel verbinding te maken en vanuit ‘warme zakelijkheid’ sturing te geven met behoud van de relatie. We hechten waarde aan zichtbaarheid, duidelijkheid en aan iemand die zich thuis voelt in de Heerenveense ‘werken met lef’ mentaliteit en tegelijkertijd niet schroomt om grenzen te stellen en keuzes te maken.


Verantwoordelijkheden

1. Gemeentesecretaris:

Als gemeentesecretaris ben je de eerste en belangrijkste adviseur en sparringpartner van het college van burgemeester en wethouders.

Je ondersteunt de burgmeester en het college in de samenwerking met de organisatie en de gemeenteraad en je werkt nauw samen met de raadsgriffier om een goede afstemming te waarborgen. Je bent de schakel tussen het college en de ambtelijke organisatie, waarbij je stuurt op het behalen van doelen en het uitvoeren van vastgestelde plannen en treedt op als hitteschild voor organisatie en bestuur.

Je bent als opdrachtgever van het project bestuurlijke besluitvorming eindverantwoordelijk voor het verbeteren van het bestuurlijk/ambtelijk samenspel waaronder de kwaliteit van advisering en stukken.

2. Algemeen directeur:

Als algemeen directeur ben je als voorzitter van de directie en het MT eindverantwoordelijk voor het aansturen van de ambtelijke organisatie. In de huidige structuur geef je direct leiding aan het directieteam, de concerncontroller en de afdelingshoofden uit het maatschappelijk en ruimtelijk domein. Daarnaast ben je eindverantwoordelijk voor de aansturing van de programma’s en de kwartiermaker opgaventafel. In de nieuwe structuur, beoogde start 1 januari 2025, geef je direct leiding aan de concerndirecteuren Mens & Maatschappij, Leefomgeving, Bedrijfsvoering, de kwartiermaker Ontwikkeling en de concerncontroller.

Als eindverantwoordelijke voor de organisatie ben je een aanjager van integraal werken. Je zorgt samen met de directeur bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling (ambtelijk opdrachtgever) dat de organisatieverandering die in de afgelopen periode goed op gang is gekomen, verder wordt geïmplementeerd. In dit proces stuur je op een succesvolle selectie en start van een nieuw te vormen concerndirectie. Daarnaast draag je zorg voor de werving en selectie van de vaste invulling voor de functie van gemeentesecretaris / algemeen directeur in het eerste kwartaal van 2025.

We staan voor de uitdaging om een financieel en gezond meerjarenperspectief te creëren voor de gemeente Heerenveen. In opmaat naar de Perspectiefnota 2026 ben je opdrachtgever voor het project duurzaam gezond financieel perspectief. Je stuurt in dit organisatiebrede project op de uitwerking van verschillende scenario’s en begeleidt het keuzeproces in samenspel tussen bestuur en organisatie.

Als algemeen directeur neem je de rol op je van bestuurder in het kader van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR). Dit houdt in dat je de ondernemingsraad (OR) faciliteert om proactief betrokken te zijn bij de veranderingsprocessen en besluitvorming. Je zorgt voor een goede begeleiding van deze processen en waarborgt een constructieve samenwerking met de OR.


Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 11 november 2024 tot en met 31 mei 2025 voor 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De 1e ronde van de sollicitatiegesprekken vindt plaats op woensdagavond 23 oktober 2024. De 2e ronde vindt plaats op dinsdagochtend 29 oktober 2024.


Kwaliteit (eisen)

U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.

Minimaal 5 - 10 jaar ervaring in de rol van (interim) gemeentesecretaris

Aantoonbaar WO werk- en denkniveau

Ruime ervaring in een directiefunctie in een politiek-bestuurlijke organisatie in transitie


Prijs (eisen)

Minimaal: € 130,00
Maximaal: € 170,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Gunningscriteria

Sortering
Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van prijs : 20 %
Gewicht van kwaliteit : 80 %
Uitleg gunningscriteria

Op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) wordt de top van kandidaten samengesteld. Op basis van de gespreksresultaten wordt één kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de volgende CV's beoordeeld; zonodig te herhalen tot de selectie is voltooid.

De EMVI komt als volgt tot stand:

prijs score = 100 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) * ( 100 / ( hoogste prijs - laagste prijs ) ) )
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )


Gunningscriteria (wensen)

50 %

Minimaal 3 jaar ervaring in een directiefunctie binnen een organisatie in transitie

50 %

Financiële affiniteit en aantoonbare ervaring in de begeleiding van een ambtelijk-politiek keuzeproces ten behoeve van ombuigingen


Het interview

Beschrijving (uitleg)

Als Inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.


Reageer nu op deze opdracht!

4352 - Interim gemeentesecretaris / algemeen directeur