Fraud Blocker Juridisch beleidsadviseur Ruimte - Freelance Opdrachten

Juridisch beleidsadviseur Ruimte

Logo van Apeldoorn met een groen gestileerd bladdessin naast het woord "Apeldoorn" in groen lettertype.

Aanvraagnummer: 2191
Organisatie: Gemeente Apeldoorn
Locatie: Gemeente Apeldoorn
Uren per week: 24 -32 uur
Tarief: €95 - €115 per uur
Regio: Gelderland
Startdatum: 19-08-2024
Optie tot verlenging: 12 maanden
Sluitingsdatum: 27-06-2024 15:30

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdracht omschrijving

Binnen de afdeling zijn drie vakgroepen actief:

• juridisch advies

• bezwaar en beroep

• juridische kwaliteitszorg en opleiding

Als juridisch beleidsadviseur ga je vanuit de afdeling Juridische Zaken met name samenwerken met de collega’s in het thema Ruimte. Daarbij ligt de focus op de Omgevingswet, handhavingszaken en projecten die binnen het thema vallen.

Daarnaast ben je breder inzetbaar binnen de organisatie. Dat doe je vanuit verschillende rollen, waarbij de nadruk ligt op de rol van procesvertegenwoordiger en adviseur. Dit doe je in afstemming met de senior jurist ruimte.

Naast een gedegen inhoudelijke kennis over het omgevingsrecht zien we ook graag dat je flexibel bent en je je snel aanpast aan veranderende situaties. Je maakt je de nieuwe systematiek van de Omgevingswet snel eigen en neemt anderen hierin mee door hen te inspireren en motiveren.


Verantwoordelijkheden

Je adviseert het bestuur, directie en de afdelingen over brede onderwerpen met een juridisch inhoudelijk complex karakter en waarbij een ruime ervaring en een breed inzicht in de juridische en/of beleidsmatige context vereist is.

Je voert het verweer namens het bestuursorgaan bij de onafhankelijke bezwarencommissie dan wel Rechtbank, Raad van State etc. in bezwaar- en beroepszaken, voorlopige voorzieningen, hoger beroepzaken en stelt daartoe verweerschriften op.

Je draagt actief bij aan juridische kwaliteitszorg door het geven van trainingen op het gebied van de Omgevingswet en handhaving en maakt formats en juridische handleidingen.


Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 19 augustus 2024 tot en met 18 augustus 2025 voor 24 -32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met één (1) keer twaalf (12) maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.


Overige eisen

1. U voegt een cv inclusief motivatiebrief van maximaal 5 pagina's A4 toe. Bij overschrijding van het maximumaantal pagina's wordt het gedeelte dat deze overschrijding betreft terzijde gelegd en zal de beoordeling en de daaruit voortvloeiende score slechts gebaseerd zijn op het maximum gestelde aantal A4's.

2. De kandidaat heeft een afgeronde master rechtsgeleerdheid of WO werk- en denkniveau. Bovenstaande dient te blijken uit het ingediende cv.

3. De kandidaat heeft minimaal drie (3) jaar actuele aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur en procesvertegenwoordiger. Bovenstaande dient te blijken uit het ingediende cv.

4. De kandidaat heeft minimaal drie (3) jaar actuele aantoonbare werkervaring binnen het omgevingsrecht (vergunningen en handhaving). Bovenstaande dient te blijken uit het ingediende cv.

5. De kandidaat dient binnen 10 weken na aanvang werkzaamheden een VOG te overleggen, uitgaand van Algemeen Screeningsprofiel Informatie Functieaspecten 11, 12 en 13. De VOG mag niet ouder zijn dan zes maanden.

6. De inschrijver mag maximaal 2 kandidaten aanbieden. Per kandidaat dient een aparte inschrijving ingediend te worden. De inschrijving kan tot 27 juni 15.30 uur ingediend worden. Indien er onverhoopt toch meer dan twee kandidaten door dezelfde inschrijver worden ingediend, zullen enkel de eerste twee (op volgorde van binnenkomst) in behandeling genomen worden.


Gunningscriteria

Sortering
Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van prijs : 30 %
Gewicht van kwaliteit : 70 %
Uitleg gunningscriteria

Top

Op basis van de beste kwaliteit-prijsverhouding (BKPV) wordt de top van kandidaten samengesteld. Op basis van de gespreksresultaten wordt één kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de volgende CV's beoordeeld; zonodig te herhalen tot de selectie is voltooid.

De BKPV komt als volgt tot stand:

prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100 , maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )


Gunningscriteria Kwaliteit

20 %

1. De kandidaat heeft ervaring met het werken bij een gemeentelijke organisatie. Beoordeling: Dit wordt beoordeeld aan de hand van het ingediende cv (+ eventuele korte motivatie). - De kandidaat heeft geen werkervaring bij een gemeentelijke organisatie (0 punten). - De kandidaat heeft tot 1 jaar werkervaring bij een gemeentelijke organisatie (1 punten). - De kandidaat heeft 1 tot 3 jaar werkervaring bij een gemeentelijke organisatie (3 punten). - De kandidaat heeft 4 jaar of langer werkervaring bij een gemeentelijke organisatie (5 punten).

40 %

2. De kandidaat heeft kennis van het omgevingsrecht en kent de weg in de relevante wet- en regelgeving, zoals de Wabo en Omgevingswet en bijbehorende AMvB’s. De kandidaat dient voor dit gunningscriterium een motivatie aan te aanleveren (max ½ A4). In de motivatie dient de kandidaat in te gaan op: - De wijze waarop de kandidaat besluiten (zoals omgevingsvergunningen en handhavingsbesluiten) toetst aan de hand van de relevante wet- en regelgeving bij heroverweging in bezwaar. Beoordeling: Dit onderdeel wordt beoordeeld aan de hand van de ingediende motivatie (let op: hiermee wordt niet de motivatiebrief bedoeld zoals opgenomen in de eisen. De kandidaat dient een aparte motivatie voor dit onderdeel toe te voegen aan de inschrijving). - Geen beantwoording/ onvoldoende (0 punten) - Voldoende (3 punten) - Goed (4 punten) - Uitstekend (5 punten)

40 %

3. De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met procesvertegenwoordiging (verweerschriften schrijven, verweren bij de bezwarencommissie, rechtbanken en de afdeling bestuursrechtspraak) in omgevingsrecht-zaken. Beoordeling: Dit wordt beoordeeld aan de hand van het ingediende cv (+ eventuele korte motivatie). - De kandidaat heeft geen ervaring als procesvertegenwoordiger in omgevingsrecht-zaken (0 punten). - De kandidaat heeft tot 1 jaar ervaring als procesvertegenwoordiger in omgevingsrecht-zaken (1 punten). - De kandidaat heeft 1 tot 4 jaar ervaring als procesvertegenwoordiger in omgevingsrecht-zaken (3 punten). - De kandidaat heeft 4 jaar of langer ervaring als procesvertegenwoordiger in omgevingsrecht-zaken (5 punten).


Gunningscriterium Prijs

Minimaal: € 95,00
Maximaal: € 115,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

De onderstaande competenties worden getoetst tijdens het interview:

- Doortastend en besluitvaardig

- Overtuigend

- Oplossingsgericht

- Bestuurlijk sensitief

- Communicatief en op schrift sterk

- Flexibel

- Enthousiaste aanpakker, proactief

- Het toepassen van accurate kennis op een casus (mondeling of schriftelijk).


Interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Uitsluitend de Externen die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een interview.

Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningcriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningcriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Externen worden uitgenodigd voor een interview.

De interviews zullen plaatsvinden op het stadhuis op woensdag 3 juli tussen 9.00 en 12.00 uur. Gelieve hier rekening mee te houden.