Projectadviseur CIAM en Mijn Omgeving

Logo van het Kadaster met een gestileerde blauwe letter 'K' naast het woord 'kadaster' in lichtblauwe tekst.

Aanvraagnummer: 3014
Organisatie: Kadaster
Locatie: Kadaster
Uren per week: 28-32
Tarief: €125 per uur
Regio: Gelderland
Startdatum: 02-09-2024
Optie tot verlenging: 1 x 4 maanden
Sluitingsdatum: 07-08-2024 23:59

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdracht omschrijving

Omschrijving Beheer en Ontwikkeling IT
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.

Binnen Beheer en Ontwikkeling IT werken we met Scrum en DevOps en zijn de teams integraal verantwoordelijk voor de volledige technische dienstverlening, van idee tot productie. Vanuit een dynamische omgeving bieden wij een informele werksfeer. Soms werkt het beter om even je zinnen te verzetten en kan je met je teamgenoten een potje tafeltennis spelen, gamen of met de 3D printer een ontwerp realiseren. Ook hebben we een innovation hub om in een andere sfeer samen te werken.

Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht komt te werken
De projectteams CIAM en MijnOmgeving is op zoek naar een projectadviseur.

Het project CIAM beoogt de aanschaf van een Customer Identity and Access Management systeem middels een Europese aanbesteding en een implementatie hiervan. Met de introductie van een CIAM systeem wil het Kadaster een basis leggen voor het leveren van veilige en gepersonaliseerde digitale ervaringen op het moderne web. Met een CIAM is het onder andere mogelijk:

  • accounts aan te maken, aan te passen en te verwijderen
  • veilige authenticatie en verschillende inlog methodes te bieden
  • gebruikers inzicht en controle te geven over hun persoonlijke gegevens en persoonlijke voorkeuren

Het project Mijn Omgeving heeft tot doel de klanten van het kadaster een moderne, gepersonaliseerde en gebruikersvriendelijke interactie te bezorgen, die tevens aan de moderne standaarden voor web/UX voldoet als ook aan de wettelijke kaders rond AVG en WCAG. Het project richt zich op de gebruiker, maar ook op de complexe samenhang met de backend systemen (CRM, IAM,..) en applicaties. Mijn Omgeving streeft een robuuste gebruikers administratie na met de focus op zelfbeheer.

Opdrachtomschrijving
De opdracht bestaat uit het adviseren bij het traject voor een introductie en implementatie van een CIAM. De huidige inrichting is verdeeld over diverse systemen en kenmerkt zich door legacy en architectural debt. De bestaande inrichting stamt uit 2006, is een on-prem oplossing met veel maatwerk. Nieuwe inzichten en functionele wensen vragen om een herinrichting op basis van actuele architectuur principes.

De fasering van het traject bestond uit drie fasen; Marktconsultatie, Aanbesteding en Gunning en Implementatie

Deze opdracht beperkt zich tot de fase waarin het project zicht thans bevindt; ‘Gunning en Implementatie’. Hiervoor is inhoudelijke en technische kennis van CIAM implementatie nodig. Tevens wordt advies gevraagd voor de afronding van het project ‘Mijn Omgeving’, wat door afhankelijkheden wacht tot de implementatie van CIAM.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • CIAM;
  • Prince2;
  • Scrum/Agile;

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

  • Samen met het projectteam monitoren van de doelstelling(en), scope en deliverables van het project
  • Adviseert in overleg met stakeholders en projectleider wat de voor de continuering van het betreffende project meest optimale projectaanpak is.
  • Adviseren bij de inventarisatie, analyse en rapportage over projectrisico’s en -issues richting opdrachtgever en/of stuurgroep, formuleert beheersmaatregelen en adviseert in het managen van risico’s en issues.
  • Adviseert over voortgang, bestedingen en afwijkingen ten opzichte van de kaders die zijn vastgesteld (in de business case of het projectplan).
  • Bewaakt de scope van het project (samen met productowner/productmanager/procesmanager en/of opdrachtgever) en signaleert afwijkingen ten opzichte van het vastgestelde plan.
  • Initieert en onderhoudt proactief relaties met verschillende stakeholders. Kent en managet samen met de projectleider hun verwachtingen en informeert hen op de juiste momenten om zodoende de projectdoelstellingen te realiseren.

Taken

Van de beoogd projectadviseur wordt verwacht;

  • Kennis en kunde van het CIAM domein te hebben, welke wordt gebruikt om samen met de architecten en specialisten van het Kadaster een gedegen basis neer te leggen op besluitvorming over scope en inhoud van de aanbesteedde functionaliteit.
  • Effectief de regie te voeren over/voor het proces van de gunning en implementatie met de externe partijen en de huidige service provider, hierbij rekening houdend met de planning en mijlpalen welke leidend zijn voor het Kadaster.
  • Kennis in te brengen van aanbestedingen en het CIAM-domein, voor de samen met het projectteam en de inkoop te beoordelen gunning en implementatie.
  • Dat hij/zij oog heeft voor de betrokken stakeholders rondom het projectteam (zowel IT als business) en deze betrekt bij de gunning en implementatie.
  • Dat hij/zij in staat is om (in ieder geval op conceptueel niveau) op te treden als sparringpartner voor Architecten, CIAM-specialisten, de productmanagers, de beheerorganisatie (zowel IT als Business) en externe partijen.
  • Hij/zij ervaring heeft (in het samenwerken) met externe partijen in de gunning- en implementatiefase op het snijvlak van applicatie en infrastructuur

Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 september 2024 tot en met 31 augustus 2025 voor 28 tot 32 uur per week, met de optie voor verlenging van 1 x 4 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.


Overige eisen

Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.

U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 3 pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 3 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.

Door de kandidaat zélf geschreven CV en motivatie.

WO werk- en denkniveau.

Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als Projectmanager.

Kennis van- en minimaal 3 jaar ervaring met PRINCE2 en Agile.

Minimaal 5 jaar ervaring met risicomanagement en het geven van projectadvies.

Aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken in multidisciplinaire (agile) teams en omgevingen, met een politiek/bestuurlijk karakter.

Aantoonbare ervaring met stakeholdermanagement.

De kandidaat heeft aantoonbaar succesvol complexe opdrachten afgerond.

Affiniteit met het onderwerp CIAM en ervaring met vergelijkbare trajecten bij andere opdrachtgevers.

Ervaring met het acteren in een regie organisatie, waarbij projectmedewerkers hiërarchisch niet onder het project vallen.

Ervaring met Agile Scrum / KanBan trajecten in het beheer en infrastructuur domein.

Ervaring met het aansturen van technologie leveranciers op het snijvlak van applicatie en infrastructuur.

Ervaring met het naleven van specificaties voor een aanbesteding en implementeren hiervan.

Ervaring met het samenwerken met inkoop en contractmanagement.

Gecertificeerd Prince2 Practitioner.

Taalniveau Nederlands minimaal B2.

Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Resultaatgericht; • Helicopterview; • Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld; • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief; • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk; • Klantgericht; • Wendbaarheid (omgaan met veranderingen in de context van het project); • Proactief en initiatiefrijk; • Teamspeler; • Analytisch vermogen.


Gunningscriteria

Sortering
Sorteer op kwaliteit (dan prijs)
Uitleg gunningscriteria

Uitleg gunningscriteria
Op basis van de beoordeling van het ingediende tarief (prijs) en de kwalitatieve criteria wordt de rangorde van kandidaten samengesteld. Met de drie kandidaten die hierbij het hoogst scoren wordt een verificatiegesprek gehouden. Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Naar aanleiding van de verduidelijking, toelichting en eventuele bewijsmiddelen die het kadaster middels het verificatiegesprek heeft verkregen, kunnen scores worden bijgesteld. Hierdoor is het mogelijk dat de rangorde binnen de drie hoogst scorenden wordt aangepast. De hoogste scorende kandidaat, na uitvoering van de verificatiegesprekken komt in aanmerking voor gunning.

De punten toekenning voor het gunningscriterium kwaliteit binnen de beoordelingssystematiek is als volgt:

Score Beoordeling
0 Geen antwoord/invulling
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet beschreven

1 Onvoldoende
Omschrijving: Onderwerp voldoet in zijn geheel niet

2 Matig
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet (volledig) behandeld of voldoet op onderdelen niet aan de wensen van het Kadaster

3 Voldoende
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld en sluit aan bij de wensen van het Kadaster. Er is geen sprake van meerwaarde.

4 Goed
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster en bevat enkele positief onderscheidende kenmerken er is sprake van enige meerwaarde

5 Uitstekend
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster, bevat positief onderscheidende kenmerken en overtreft hiermee in ruime mate de verwachtingen van de opdrachtgever. Er is sprake van aanzienlijk meerwaarde.

De EMVI komt als volgt tot stand:

prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100, maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )

Indien er meer informatie wordt gegeven dan gevraagd zal alleen het maximaal aantal toegestane woorden worden beoordeeld. Alle woorden vanaf het maximaal toegestane aantal zullen niet aan de beoordelaars worden doorgegeven.


Gunningscriteria Kwaliteit

100 %

U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor een project waaruit blijkt dat u ervaring heeft binnen het CIAM domein en de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.


Gunningscriterium Prijs

Maximaal: € 125,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Waarbij de nadruk ligt op de eisen en de kwalitatieve gunningscriteria.


Interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Uitsluitend de Kandidaten die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.

Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningscriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningscriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Kandidaten worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.

De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op 14 augustus 2024 in Apeldoorn of via MS Teams. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.