Teammanager Juridische Zaken en Inkoop

Logo van alphen aan den rijn, met de naam in blauwe tekst met een gestileerde blauwe boog over de laatste drie woorden.

Aanvraagnummer: 1640
Organisatie: Gemeente Alphen aan den Rijn
Locatie: Alphen aan den Rijn
Uren per week: 36 per week
Tarief: Geen maximum
Regio: Utrecht
Startdatum: Zo snel mogelijk
Optie tot verlenging: 2 maal 3 maand(en)
Sluitingsdatum: 30-05-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie

Alphen aan den Rijn heeft meer dan 115.000 inwoners die wonen in een van de 8 kernen in het Groene Hart. De gemeente is prachtig gelegen aan twee rivieren en ligt midden tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Leiden. Dit zorgt ervoor dat de gemeente een dorps karakter combineert met (groot)stedelijke voorzieningen, maar ook uitdagingen. Alphen aan den Rijn staat voor majeure transities in de maatschappij met een hoge mate van complexiteit, onvoorspelbaarheid en onzekerheid die zich in de samenleving voordoen. Die maatschappelijke opgaven vragen om een integrale aanpak waarin vanuit visie aan strategische doelen wordt samengewerkt, beweging wordt gecreëerd en patronen worden doorbroken.

We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kern-competenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

We werken hybride, op kantoor en vanuit huis. Voor deze functie geldt dat we verwachten dat je dagelijks beschikbaar bent om naar kantoor te komen.


Opdracht

Vanwege het vertrek van de teammanager zoeken we voor het team Juridische Zaken en Inkoop een interim teammanager die leiding gaat geven aan een team van ruim 35 professionals.

Het team bestaat uit verschillende disciplines, waaronder secretariaat commissie bezwaarschriften, contracten, sociaal domein, handhavingsjuristen, algemeen bestuursrecht, veiligheid, vergunningen en inkoop.

De gemeente Alphen aan den Rijn bestaat in 2024 precies 10 jaar. In die jaren is een schaalsprong gemaakt qua inwoneraantal én qua opgaves. Inwoners en verbanden, maatschappelijke organisaties en bedrijven vragen meer dan ooit van de gemeente beschikt over uitstekende juridische dienstverlening.

De opdracht van het team Juridische zaken is om voor het bestuur, directie en de organisatie een pro actieve businesspartner te zijn die zowel analyseert, adviseert en ondersteuning organiseert op belangrijke juridische vraagstukken. Het team zoekt vanuit expertise actief de samenwerking op binnen de organisatie en adviseert (gevraagd en ongevraagd) op (complexe) juridische vraagstukken.

Voor het team JZI is de ontwikkelopgave (inhoudelijk, personeel en financien) voor de komende jaren als volgt:

  • Integraal en ‘van buiten naar binnen’ werken en als businesspartner werken vanuit de bedrijfsvoeringsketen,
  • Transformeren van adviseurs naar rolvaste businesspartners die meedenken en mogelijk maken binnen heldere kaders;
  • Rolduidelijkheid; eigen verantwoordelijkheid, kennis en kunde van medewerkers
  • Het bewaken van de juridische kwaliteit van het handelen van de verschillende vakinhoudelijke teams van de gemeente;
  • Regie op inschakeling van externen om kostenreductie te realiseren;
  • Coördinatie en strategische advisering op concernbrede thema’s;
  • Begeleiden en implementeren van vraagstuk centraal/decentraal op juridisch gebied;
  • Vormgeven van de positionering van team inkoop binnen de organisatie

Concreet wordt er aan de interim teamleider gevraagd om adequaat mee te werken met het team en daarbij aandacht te hebben voor medewerkers om te bezien wat zij nodig hebben en hierop te acteren. Voor Juridische Zaken is het noodzakelijk dat personeel kwantitatief op sterkte komt. Voor Inkoop ligt er naast het kwantitatief op orde brengen ook een kwalitatieve opdracht om inkoop beter te positioneren en te professionaliseren om het inkoopbewustzijn en draagvlak binnen de organisatie te vergroten . Tegelijkertijd wordt samen met het team gewerkt aan de een agenda/ het teamjaarplan voor 2025

Je hebt een diplomatieke stijl van leidinggeven en stimuleert persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling van je medewerkers, je zet in op teamontwikkeling vanuit doortastendheid en durft ook mensen (binnen en buiten het team) aan te spreken op resultaat, houding, gedrag en het moeten doorbreken van oude tradities.

Je kent en overziet het werkveld van het team, hebt oog voor mensen en teamdynamiek. Je bent analytisch sterk en je weet makkelijk te schakelen tussen operationeel, tactisch en strategisch niveau. Je stuurt op en de voortgang op de afgesproken resultaten, je helpt het team prioriteiten stellen en hakt knopen door. Je stuurt bij als dat nodig is, maar doet dit vanuit het oogpunt van vertrouwen, leren en ontwikkelen. Naast personele en inhoudelijke verantwoordelijkheid draag je ook de financiële verantwoordelijkheid voor de budgetten van jouw team.

En verder verwachten we van de teammanager:

  • Ruime ervaring met de volle breedte van het werkveld van juridische zaken en inkoop;
  • Stimuleert eigenaarschap maar behoudt oog voor teamdynamiek en mensen;
  • Verstaat de rollen van opdrachtgever- en opdrachtnemerschap en zet de juiste mensen op de juiste positie om het werk op te pakken;
  • Zorgt voor een fijne werkomgeving waarin mensen met plezier en vertrouwen hun werk doen en kwaliteit leveren;
  • Begrijpt hoe de bestuurlijke wereld en ambtelijke wereld zich tot elkaar verhouden. Heeft daar kennis van en ervaring in. Is daar verbindend in, maar fungeert ook als buffer waar nodig;
  • Inspirerende, strategische en besluitvaardige manager met managementervaring om het team op integrale wijze aan te sturen en richting te geven aan veranderingen.


Vereisten / knock-outcriteria

1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in Juridische richting;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende binnen een politiek-bestuurlijke context;
3. Uiterlijk beschikbaar per 1 juli 2024 voor 36 uur per week.


Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)

4. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring bij 70.000+gemeente (25 punten);
5. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende binnen het vakgebied juridische zaken en/of inkoop (25 punten);
6. Aantoonbare werkervaring op het (Nederlands) bestuursrecht (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met verandermanagement - geef hiervan 2 voorbeelden (15 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met medewerker-, team- en organisatieontwikkeling (benoem dit duidelijk in het CV) (15 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.


Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13 van de CAO Gemeenten.


Benodigd aantal professionals

1.


CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.


Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg (hybride werken is mogelijk)


Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdagochtend 5 juni 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 3 juni 2024. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.