Fraud Blocker Manager Strategie Finance & Control | Gemeente Woerden | ZZP

Manager Strategie Finance & Control


Aanvraagnummer: 4379
Organisatie: Gemeente Woerden
Locatie: Woerden
Uren per week: 32 tot 36 uur
Tarief: €125 per uur
Regio: Utrecht
Startdatum: 1-12-2024
Optie tot verlenging: 1 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 23-10-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie
Werken voor de gemeenten Woerden en Oudewater betekent werken aan ambities in een dynamische organisatie met grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ruim 500 professionals werken voor twee gemeentebesturen die samen 60.000 inwoners vertegenwoordigen.

Je bent werkzaam in een politiek-bestuurlijke omgeving, centraal in het Groene Hart. De organisatie kent een informele werksfeer en heeft oog voor talent. We stimuleren ontwikkeling en brede inzetbaarheid en bieden flexibiliteit in werkzaamheden en interessante interne projecten aan.

https://www.woerden.nl/werken-voor-woerden-en-oudewater.

Opdracht
In verband met het vertrek van de huidige manager staan Woerden en Oudewater voor hun inwoners en bedrijven. Het team Strategie Financiën en Control is het financiële hart van onze organisatie. Samen met financiële medewerkers en beleidsmedewerkers controllers zorg je ervoor dat de financiën op orde zijn.

Het team is verantwoordelijk voor de P&C-cyclus van de twee gemeenten en voor concernbrede kaders op het gebied van inkoop, strategie en rechtmatigheid. Alle medewerkers zijn professionals, en het is jouw taak om hen te faciliteren in hun werk en ontwikkeling. Je komt terecht in een warm en informeel team. Afgelopen jaar is er een organisatieontwikkeling in gang gezet naar aanleiding van enkele onvolkomenheden. Dit heeft geleid tot een beoogde verandering in de financiële functie met als doel deze te versterken. Een goede inbedding van het drie-lijnenmodel is daar onderdeel van.

Onderdeel van de opdracht is daarom naast het zijn van teammanager ook deze organisatieverandering in te zetten en te verankeren samen met de collega’s. Hierin is een uitgewerkt advies over hoe de eerste en tweede lijn kunnen worden versterkt expliciet onderdeel.

  • Kaders en spelregels van samenwerking binnen het drie-lijnenmodel
  • Actualisatie van het financieel beleid en verdere inbedding van de visie in een toekomstbestendige financiële functie
  • Organisatie en processen, waaronder de inbedding van het drie-lijnenmodel en procesmanagement
  • Besturing en beheersing, inclusief interne beheersmaatregelen en instrumentarium ten behoeve van sturing, beheersing, toezicht en verantwoording
  • Informatievoorziening en systemen ter ondersteuning van de gemeentebrede P&C-cyclus
  • Mensen en cultuur, inclusief de verdere professionalisering van de medewerkers en de budgethouders

Ben jij degene die ons team en onze organisatie naar het volgende financiële niveau brengt?

  • Je bent aanvoerder van het team en coördineert, spart, geeft ruimte en behoudt overzicht. Op deze manier leid je het team naar resultaten;
  • Je bent de sparringpartner voor de colleges van beide gemeenten op het gebied van financiën en vertaalt de bestuurlijke keuzes binnen de organisatie, samen met het team;
  • Je bent eindverantwoordelijk voor de P&C-cyclus van de twee gemeenten;
  • Je bent zichtbaar en benaderbaar en neemt deel aan verschillende belangrijke overleggen, zoals managementoverleggen en met de portefeuillehouders;
  • Je ontwikkelt het team verder. Denk aan onze rollen zoals business control, inkoop, strategie, subsidies en rechtmatigheid;
  • Implementatie van de organisatiewijziging, waaronder het afzonderlijk plaatsen van control onder de Gemeentesecretaris. Andere projecten zowel coördinerend als uitvoerend oppakken, zoals risicomanagement, rechtmatigheid en contractmanagement;
  • Het opstellen en inrichten van processen voor planning en control en het team Financiën en Control.

Belangrijk is goed contact met de directeur Bedrijfsvoering, de Gemeentesecretaris, de portefeuillehouders Financiën en de leden van de auditcommissie van de gemeenteraad.

Je legt verantwoording af aan de directeur Bedrijfsvoering en de Gemeentesecretaris en werkt samen met het MT Bedrijfsvoering, de medewerkers in de financiële keten en de concerncontroller.

  • Je coördineert deelprojecten en rapporteert over de voortgang van de programmadoelstellingen;
  • Je hebt kennis van en ervaring met de inhoud en bedrijfsvoering van de financiële keten, financieel beleid en de planning & control-cyclus;
  • Je bent proactief en een stevige regisseur en adviseur, spreekt aan, neemt eigenaarschap en verantwoordelijkheid;
  • De manager speelt een belangrijke rol in het traject waarmee we de cultuur binnen de afdeling financiën willen professionaliseren en veraangenamen, evenals de samenwerking met de organisatieonderdelen en concerncontrol.

Jij hebt:

  • Minimaal een afgeronde opleiding op hbo-niveau in bedrijfseconomie, bestuurskunde of bedrijfswetenschappen
  • Aantoonbare werkervaring, minimaal drie jaar, als manager binnen de financiële keten binnen de overheid in de afgelopen acht jaar.
  • Beschikbaar voor ten minste 32 uur per week
  • Bereidheid om werkzaamheden op locatie uit te voeren

De Wensen

  • Aantoonbare kennis van de gemeentelijke financiële processen en BBV (vermeld dit duidelijk in het cv)
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen acht jaar als teammanager met een ontwikkelopdracht op het gebied van versterken financiële functie
  • Aantoonbare ervaring in ontwikkelen en implementeren van financieel beleid en planning & control instrumentarium (maak dit aantoonbaar met een concreet voorbeeld)
  • Aantoonbare verandercompetenties en ervaring in verandermanagement (maak dit aantoonbaar met een concreet voorbeeld)

Vereisten / Knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-niveau;
2. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;
3. Minimaal drie jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen vijf jaar als manager financiën bij een gemeente;
4. Uurtarief maximaal 125 euro exclusief BTW/inclusief reiskosten woon-werkverkeer;
5. Uiterlijk beschikbaar per 1 december 2024.

Gunningscriteria
6. Minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen tien jaar als manager financiën bij een gemeente (50 punten);
7. Aantoonbare werkervaring in ontwikkelen en implementeren van financieel beleid en planning & control instrumentarium (maak dit aantoonbaar met een concreet voorbeeld) (30 punten);
8. Minimaal drie jaar aantoonbare werkervaring met verandertrajecten vanuit een managementrol (20 punten).

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot woensdag 23 oktober 2024, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.